Dzisiaj mamy dla Was kolejne propozycje gier i zabaw, które sprawią, że nauka języka obcego stanie się przyjemniejsza i może nieco łatwiejsza.
Jesienny alfabet
Do przygotowania tej zabawy potrzebne są kolorowe liście z drzew lub kasztany oraz coś do pisania – najlepiej lakier do paznokcie lub korektor. Na liściach lub kasztanach piszemy litery alfabetu. Każdy z uczniów po kolei losuje liść lub kasztan z literą. Dla zupełnie początkujących jest to dobry sposób na powtórzenie liter alfabetu. Bardziej zaawansowani mogą mieć za zadanie wymyślenie słowa zaczynającego się na daną literkę. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, copotrzebujecie powtórzyć z uczniem.
Wykreślanki
Każdy pewnie zna tradycyjne wykreślanki, które można znaleźć w zestawach z szaradami. Zadanie polega na zaznaczeniu ukrytych wśród rozsypanych liter słów. W wersji prostszej można uczniom nad wykreślanką napisać listę słów do odnalezienia. W wersji trudniejszej wystarczy podać liczbę ukrytych słów i kategorię. Zabawa łączy w sobie zarówno trening na spostrzegawczość, jak i jest doskonałym powtórzeniem pisowni słów.
Wielka skrzynia skarbów
Do przygotowania zabawy potrzebne będzie duże pudło (może być od butów lub inne nawet większe) oraz klocki. Klocki mogą być drewniane lub klocki Lego. Część klocków wrzucamy do pudełka. Na części z nich naklejamy karteczki z wydrukowanymi wyrazami. Uczniów dzielimy na kilka grup (mogą być dwie lub więcej w zależności od liczebności klasy). Ich zadaniem jest wylosowanie ze skrzyni jak największej liczby klocków, do których przyklejone jest słowo. Wyraz może być podany w języku polskim i należy go przetłumaczyć na język obcy lub odwrotnie. Następnie drużyna musi ułożyć zdanie z wylosowanym wyrazem. Grę można zorganizować na czas. Każda drużyna musi mieć wtedy swoją skrzynię skarbów, a wygra ta, która szybciej odnajdzie wszystkie słowa, prawidłowo je przetłumaczy i ułoży z nich zdania. Jeżeli zaś nie mamy czasu lub możliwości przygotowania większej ilości pudełek z wyrazowymi skarbami, to cała rozgrywka może odbywać się na punkty. Przedstawiciele kolejnych drużyn kolejno losują klocek. Jeżeli uda im się wylosować klocek z wyrazem i poprawnie go przetłumaczą otrzymują +1 pkt. Za poprawne ułożenie zdania z wyrazem zespół otrzymuje kolejne +2 pkt. Zwycięża ta drużyna, która zdobędzie więcej punktów w momencie, gdy skrzynia skarbów zostanie opróżniona.
Wymyśl i opowiedz
Gra nastawiano na mówienie. Uczniów dzielimy na grupki 2-3 osobowe. Każda z grup dostaje na start od lektora 2 słowa (dla każdej grupki inne). Z ich wykorzystaniem musi ułożyć kawałek opowieści. W zależności od przerabianego materiału można narzucić uczniom konieczność użycia np. określonego czasu. Swoją opowieść zaczyna drużyna pierwsza. Gdy kończy ją mówi „stop” i historię kontynuuje drużyna numer dwa. Po przejściu całej kolejki lektor podaje kolejne dwa słowa do wykorzystania dla każdej z grup. W ten sposób opowieść jest kontynuowana. W związku z tym, że wyobraźnia nie zna granic, z poszczególnych fragmentów może powstać całkiem zabawna, czasem nielogiczna, opowieść. Na koniec zadania można wyznaczyć uczniom zadanie. Będzie ono polegało na napisaniu opowiedzianej wcześniej historii z użyciem wszystkich zadanych przez lektora słów. Ten, komu uda się najlepiej odtworzyć całą historię zwycięża.
Taboo
Gra karciana. Na górze karty napisany jest wyraz, który pozostali gracze muszą odgadnąć. Żeby jednak nie było tak prosto, poniżej wypisanych jest kilka wyrazów, których w opisie wyrazu głównego nie można użyć. Przykładowo: do odgadnięcia jest wyraz „książka”. Opisując go jednak pozostałym nie można użyć wyrazów: papier, czytać, księgarnia. W zależności od stopnia zaawansowania uczniów, wyrazy do odgadnięcia mogą być dość proste np. rzeczowniki, ale również skomplikowane w postaci całych wyrażeń. Dla uczniów początkujących podane słowa pod głównym wyrazem mogą być podpowiedzią i zasady gry można zmienić tak, że przy opisie wyrazu głównego muszą wykorzystać wyrazy pomocnicze .
Autor: Magdalena Florczyk - zawodowo specjalista od Social Media i kontaktów z klientem w firmie Wake App. Z wykształcenia ekonomista i niedoszły technolog żywności. Prywatnie, mama 9-latka, zafascynowana psychologią marketingu oraz zgłębiająca techniki efektywnego uczenia się, szczególnie potrzebne w nauce z dziećmi.