1. Czym jest inkrementacja:
Zmniejszenie wartości o 1
Zwiększenie wartości o n, gdzie n>=2
Zwiększenie wartości o 1
2. Do czego odnoszą się modyfikatory public, private i protected:
Dziedziczenia
Przestrzeni nazw
Polimorfizmu
3. Tzw. notacja dużego O używana jest do:
Opisu złożoności obliczeniowej algorytmu
Opisu ilości wątków używanych przez program
Opisu minimalnych wymagań systemowych do uruchomienia programu
4. Co oznacza znak podwójnej równości == w językach pochodnych od języka C:
Przypisania wartości zmiennej
Porównania wartości zmiennych
Żadne z powyższych
5. Proces inicjalizacji zmiennej to:
Przypisanie wartości początkowej zmiennej
Utworzenie drugiej zmiennej, o takiej samej nazwie co pierwsza
Żadne z powyższych
6. Czym jest tzw. IDE:
Algorytm
Środowisko programistyczne
Biblioteka przydatnych funkcji
7. Od jakiej liczby zaczyna się indeksacja tablic:
0
1
2
8. Zakładając, że w danym języku programowania indeksacja tablicy rozpoczyna się od 5, ostatni indeks w tablicy dziesięcio elementowej będzie wynosił:
16
15
14
9. Kompilator to:
Urządzenie używane do weryfikacji poprawności kodu programu
Program umożliwiający sprawne wyszukanie błędów w kodzie (przechodząc po nim linijka po linijce)
Program tłumaczący kod źródłowy programu na kod maszynowy
10. Strumienie w programowaniu używane są do:
Wprowadzania lub wyprowadzania (wypisywania) wartości do i z programu
Szybkiej analizy działania programu
Określania złożoności pamięciowej programu
11. Złożoność kwadratową opisujemy:
(O(n))2
(O2 (n))
O(n2 )
12. Znakowy typ danych to:
char
string
int
13. Prototyp funkcji:
Często nazywamy też definicją funkcji
Zawiera jedynie zwracany typ oraz parametry pobierane przez funkcję
To niepełna (ograniczona) wersja innej funkcji
14. Zmiennoprzecinkowe typy danych różnią się najczęściej:
Rozmiarem i dokładnością
Tylko precyzją
Tylko największą liczbą, jaką przy ich użyciu można zapisać
15. Wzorce programowania (np. MVC) używamy do:
Określenia jednoznacznego sposobu nazywania funkcji i zmiennych
Ograniczenia prawdopodobieństwa nazwania zmiennych w ten sam sposób, gdy przy projekcie pracuje kilku programistów
Organizacji struktury programu
16. Czym skutkuje próba ponownego przypisania wartości stałej w językach C-pochodnych:
Błędem
Ostrzeżeniem
Niczym
17. Konstruktor to:
Metoda wywoływana podczas tworzenia instancji klasy
Adres w pamięci, w którym znajduje się wartość zmiennej
Blok kodu, gdzie znajdują się deklaracje zmiennych
18. Za co odpowiada instrukcja „break”:
Za zakończenie programu
Za przerwanie wykonywania pętli
Za przerwanie wykonywania funkcji
19. W schematach blokowych, blok rombu oznacza:
Instrukcję wejścia/wyjścia
Instrukcję warunkową
Instrukcję początku/końca
20. Polimorfizm umożliwia:
Stworzenie wielu, niczym nieróżniących się funkcji (o takich samych nazwach, zwracanych typach i parametrach)
Używanie wielu zmiennych wskazujących w dokładnie to samo miejsce w pamięci
Żadne z powyższych
21. Notacja ++ jest operatorem:
Jednostronnym
Dwustronnym
Nie jest operatorem
22. Do czego służą wyjątki (exceptions):
Do instrukcji warunkowych
Do obsługi błędów
Do opisu kodu
23. Algorytm Dijkstry w uproszczeniu służy do:
Obliczania pierwiastków dowolnej funkcji matematycznej
Określania najkrótszej odległości między dwoma punktami
Wyliczania n liczb pierwszych
24. Przy pomocy klauzuli ORDER BY języka SQL wykonamy:
Grupowanie
Sortowanie
Zawężenie wyników wyszukiwania
25. Wskaźniki w językach C-pochodnych to:
Funkcje wywołujące samą siebie
Zmienne przechowujące adres innej zmiennej
Złożony typ danych
26. Algorytmy zachłanne charakteryzują się:
Znajdowaniem zawsze najbardziej optymalnego rozwiązania problemu
Znajdowaniem zawsze najmniej optymalnego rozwiązania problemu
W zależności od danych, algorytm może znaleźć zarówno optymalne jak i nieoptymalne rozwiązanie problemu
27. Tzw. kod Cezara, to algorytm:
Szyfrujący
Wyliczający pierwiastek dowolnego stopnia z liczby
Pobierający od użytkownika ciąg znaków i wypisujący go w odwrotnej kolejności
28. Funkcja rekurencyjna to:
Taka, którą wykonuje się bez końca
Taka, która podczas swojego wykonania wykorzystuje wyniki z innych funkcji
Taka, która w trakcie wykonywania odwołuje się do samej siebie
29. Typ zmiennej umożliwiającej przechowanie liczby zmiennoprzecinkowej to:
double
int
string
30. Kolejka w rozumieniu jako abstrakcyjny typ danych to typ:
FIFO (First-In-First-Out)
LIFO (Last-In-First-Out)
MIFO (Middle-In-First-Out)
31. ASCII to:
Metoda szybkiego dodawania liczb w systemie dwójkowym
Charakterystyczny algorytm służący do konwersji liczb między systemami liczbowymi
System kodowania znaków
32. Co to jest wątek w języku C:
Zbiór instrukcji realizowanych w ramach jednego procesu
Egzemplarz wykonywanego programu
Liniowa struktura danych
33. Pseudokod to inaczej:
Sposób zapisu algorytmu przy użyciu poleceń zrozumiałych nawet dla osób „niewtajemniczonych” w programowanie
Sposób zapisu algorytmu, do którego istnieje szereg standardów mówiących o sposobie zapisu algorytmów w tej postaci
Język programowania
34. Drzewo binarne to struktura danych, w której:
Mogą być przechowywane jedynie liczby 0 i 1
Każdy węzeł musi mieć dokładnie dwóch synów
Każdy węzeł może mieć nie więcej niż dwóch synów
35. Sito Eratostenesa wykorzystuje się do:
Wyznaczania liczb złożonych z konkretnego przedziału
Wyznaczania liczb pierwszych z konkretnego przedziału
Wyznaczania liczb n-cyfrowych
36. Algorytmem nieużywającym metody dziel i zwyciężaj jest:
Wyszukiwanie binarne
Sortowanie szybkie (tzw. quicksort)
Sortowanie bąbelkowe
37. Charakterystycznym językiem programowania back-end’owym jest:
PHP
JavaScript
CSS
38. Nazwa języka programowania ADA wywodzi się od:
Nazwy systemu operacyjnego, na którym pierwszy program został napisany właśnie w tym języku
Charakterystycznego dla tego języka sposobu korzystania ze strumieni wejściowych
Imienia i nazwiska osoby, która uznana została za pierwszą programistkę w historii
39. Przestrzenie nazw zapobiegają problemowi:
Niewystarczającej ilości pamięci wymaganej do prawidłowego działania programu
Konfliktu nazw (gdy dwa lub więcej elementów nosi taką samą nazwę)
Żadne z powyższych
40. Przy użyciu języka C++ można napisać:
Przeglądarkę internetową
System operacyjny
Dwie powyższe odpowiedzi są prawidłowe